Lederens kropsprog kan overbevise, forvirre eller underminere
PREI I Kristian Koch
En leders tale og kropssprog skal hænge sammen for at fremstå troværdig. Desværre er de fleste mennesker dårlige til at kontrollere eget kropssprog og aflæse andres, og det kan skabe forvirring og usikkerhed på arbejdspladsen. Men med øvelse bliver kropssprog et utroligt stærkt værktøj til at trænge igennem og få indflydelse.
Vi mennesker aflæser kropssprog langt mere, end vi er bevidste om. Ofte er der et mismatch mellem de budskaber, vi tror, vi sender, og hvordan de opfattes. Og hvis der ikke er sammenhæng mellem vores kropssprog, og det vi siger, fremstår vi utroværdige.
Det kan mange af mine kunder i erhvervslivet genkende. De oplever tit at blive misforstået. De er klar over, at noget er galt, og at de på en eller anden måde sender de forkerte signaler, når de stiller sig foran andre.
De fleste ved, hvad de vil sige, men ikke hvordan de skal sige det. Og det kan skabe usikkerhed og forvirring – uanset om man briefer to medarbejdere eller taler foran 1.000 tilhørere.
Er chefen mon sur?
Selvom kropssprog er hamrende vigtig for vores interaktion med andre mennesker, modtager de færreste undervisning i det. Vores viden bygger ofte kun på erfaringer, og hvor opmærksomme vi har været om det gennem livet.
Men det er meget få af os, der er bevidste om hvilke signaler, vi sender. De fleste af os har faktisk en fejlagtig tro på, at kroppen automatisk viser de følelser, vi har i hovedet. De fleste har eksempelvis nok oplevet at nogen spørger, om vi er sure – selvom vi bare koncentrerer os.
Og det sker også på arbejdspladsen – der tør medarbejderen måske bare ikke spørge. Og så bliver det i stedet til et spørgsmål, som medarbejderen tumler med hovedet uden nogensinde at få afklaret: “Min chef ser sur ud – er han mon sur på mig?”
To move or not to move
Når folk skal præsentere, bevæger de sig enten alt for meget eller alt for lidt.
De fleste bevæger sig for meget, når de er under pres, som for eksempel ved et oplæg for en forsamling. Det skyldes, at kroppen vil af med den ophobede energi, nervøsitet fremprovokerer. Det sker ofte i små ryk, som virker forstyrrende på tilskuerne. Når man piller ved sit tøj, klør sig på næsen, eller klikker på kuglepennen virker det forvirrende på tilskueren, eller som om taleren er nervøs eller usikker på sit budskab.
Og så er der den modsatte reaktion, når taleren står fastfrosset ét sted i én position. De står måske akavet foroverbøjet, den ene skulder låses helt skævt, eller hænderne griber hårdt fast i et bukseben eller en kaffekop – også det virker anspændt og nervøst at se på.
Brug hænderne mest muligt
“Hvad skal jeg gøre med mine hænder?”, er et af de spørgsmål jeg oftest hører. Det afhænger desværre af mange individuelle faktorer som højde og drøjde samt længde på arme, om man er krumrygget og så videre. Men generelt bør arme og hænder bruges så meget som muligt. De kan understøtte, hvad du siger – men det må ikke blive pantomime-teater.
Undgå at folde hænderne foran maven eller bag dig, og hold dig fra den efterhånden overbrugte amerikanske erhvervsleder-kliché i form af trekanten mellem tommel- og pegefingre, som mange tror får dem til at se distingverede ud.
Variér kropssproget efter situationen
Hvis man virkelig vil brænde igennem med sit kropssprog, skal man afpasse det efter rammerne.
I mindre forsamlinger skal man bevæge sig mindre rundt i rummet, kun benytte sig af tre ståsteder og have mere fokus på at gestikulere med arme, hænder og ansigt.
Men skal du på tv, så skal du bevæge dig endnu mindre, for kameraet zoomer ofte ind på den øvre halvdel af kroppen, så selv de mindste bevægelser fremstår meget store for seerne.
Skal du derimod tale for 1000+ mennesker, har du typisk en større scene for dig selv, og så gælder der helt andre regler. Her kan du benytte dig af, hvad jeg kalder “horisontal gang”, hvor du går fra én base til den næste, så folk føler dig nærværende. Typisk vil man inddele publikum i ni zoner, hvor du holder blikket i 5-10 sekunder i hver zone.
Og så vil jeg gerne have, at det gamle råd om at kigge på et punkt over publikum bliver lagt i graven. For når du ikke har øjenkontakt med nogen, virker du ikke nærværende. Og hvis du bare står og kigger på et punkt omme bagved, ligner det, du hellere vil være alle andre steder end på scenen.
Kropssproget er altid i spil
Husk at kropssprog hele tiden er i brug. Det ligger i os helt tilbage fra stenalderen, at vi er afhængige af at kunne aflæse om andre mennesker er venner eller fjender. Vi bruger det til at aflæse, om der er fare på færde, og af den grund er vi ubevidst opmærksomme hele tiden.
Derfor er det så stærkt et værktøj, når det virker. Det kan betyde forskellen mellem en fesen modtagelse af en ny strategi og en stående applaus, og det kan give ledere større gennemslagskraft.
Fem tips til at få styr på kropssproget
Find en god udgangspositon med armenene, som du kan vende tilbage til, hvis du bliver usikker eller presset. Når du står op, kan du placere albuerne lidt væk fra kroppen i en 90 graders vinkel. Hænderne er ca. 10 cm. fra hinanden foran dig, hvor håndfladerne peger op mod loftet, mens fingrene er afslappede og let bøjede. – Herfra kan du gestikulere bedre med hænderne, mens du taler.
Hvis du præsenterer for en forsamling, så hold øjenkontakt 3-5 sekunder pr. person. Hverken mere eller mindre. Hvis du gør det kortere, virker du nervøs, men hvis du stirrer længere, virker du creepy.
Du virker selvsikker og vidende, hvis du står solidt med ben og hofter på det samme sted og nogenlunde samme position i et til fire minutter ad gangen, mens resten af kroppen gestikulerer. De overbevisende talere bruger arme, hænder og ansigt, men står urokkeligt det samme sted.
Fødderne skal altid pege ud mod tilhørerne – også hvis du peger på slides eller en tavle. Undtagelsen er, når du går fra ét sted til et andet sted.
Ret ryggen. Det er en kliché, men jeg bliver nødt til at understrege, hvor vigtig det er. Jeg anbefaler, at du får en kollega til at kommentere på din holdning dagligt. Man er nødt til at få det at vide kontinuerligt i en længere periode, før rådet sætter sig fast.
Læs også: Bedre præsentationer for dig og dit team.
Kristian Koch
Kristian Koch er en af Danmarks mest benyttede foredragsholder og coach, som både hjælper erhvervsfolk og musikere i at formidle troværdige og fængende budskaber. Kristian holder foredrag for erhvervslivet omkring kropssprog og menneskers bevidste og ubevidste signaler og coacher i forbindelse med interne og eksterne præsentationer. Kristian Kochs ekspertise bygger på en baggrund som skuespiller og over 12 års erfaring med rådgivning af musikere og erhvervsfolk.
Kristian Koch har skrevet bogen: Ud Over Scenekanten. Har en Diplom fra ITU (IT Universitetet) med speciale i kommunikation med visuelle hjælpemidler. Med sin unikke baggrund holder Kristian også kurser og foredrag omkring den gode brug af PowerPoint.
Kristian hjælper også virksomheder med deres præsentationer med fokus på salg, nervøsitet og gennemslagskraft både via foredrag, kurser og 1-til-1 coaching via Skype.
Kristian Koch
Foredragsholder & coach
Tlf. + 45 61 33 88 33
Mail: mail@kristiankoch.dk
Hjemmeside: www.presentationskills.dk